Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Kvasaari muuttui tavalliseksi galaksiksi reilussa kymmenessä vuodessa

08.01.2016Sakari Nummila
Taiteilijan näkemys aktiivisesta supermassiivisesta mustasta aukosta tulevista valtavista suihkuista.

Tähtitieteilijät eivät enää pysty havaitsemaan merkkiäkään kvasaarin SDSS J1011+5442 keskustassa olevasta mustasta aukosta.

"Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme nähneet kvasaarin menevän pois päältä näin dramaattisesti ja näin nopeasti", toteaa Jessie Runnoe Pennsylvanian osavaltion yliopistosta.

Kvasaarit ovat erittäin kirkkaita galakseja, joissa yksittäisen mustan aukon tuottama säteily peittää alleen kaikkien galaksiin kuuluvien miljardien tähtien säteilyn.

Itse musta aukko ei ole kadonnut mihinkään, mutta viimeisen vuosikymmenen aikana se on hotkinut sisuksiinsa kaiken läheisyydessä olevan kaasun. Siksi se ei enää tuota säteilyä entiseen tapaan.

Kvasaarin kirkkaus putosi viideskymmenesosaan vain muutamassa vuodessa. Mustan aukon sammumisen takia SDSS J1011+5442 on muuttunut kvasaarista tavalliseksi galaksiksi reilun kymmenen vuoden aikana.

SDSS J1011+5442:n keskustassa sijaitsevalla mustalla aukolla on massaa noin 50 miljoonan Auringon verran. Aukon sammuminen havaittiin Sloan Digital Sky Survey -kartoituksessa.

Aiheesta lisää SDSS (englanniksi)