Kun musta aukko nukkuu, tähtiä syntyy hurjaa tahtia

Galaksijoukko SpARCS1049 muodostaa tähtiä yli 300 kertaa omaa galaksiamme nopeammin. Syy huimaan tuotantoon näyttää olevan joukon keskusgalaksin hiljaiseloa viettävä supermassiivinen musta aukko.

Tähtitieteilijät ovat ihmetelleet 10 miljardin valovuoden päässä olevan galaksijoukon SpARCS1049 kiivasta tähtiensyntyä, joka tapahtuu joukon yksittäisten galaksien ulkopuolella olevalla alueella. Siellä uusia tähtiä näyttää muodostuvan 900 Auringon vuosivauhdilla.

Chandra-röntgenteleskoopin keräämä data näyttäisi nyt valaisevan havaintoa. Avaruusteleskoopin mittausten mukaan tähtituotantoalueella kaasu on epätavallisen viileää, vain 10 miljoona-asteista. Muutoin galaksijoukon lämpötila on noin 65 miljoonaa astetta.

Tämä viittaa tutkijoiden mukaan siihen, että joukon keskusgalaksin supermassiivinen musta aukko nukkuu.

"Ilman mustaa aukkoa, joka aktiivisesti pumppaa energiaa ympäristöönsä, kaasu voi viiletä riittävästi, jotta tämä vaikuttava tähtituotantomäärä voi toteutua", sanoo Carte Rhea Montrealin yliopistosta.

Tilanne on päinvastainen kuin normaalisti, jolloin aktiivisten mustien aukkojen ympäristöönsä puhkuma energia vähentää tähtituotantoa. Tutkijat eivät näe mitään merkkejä, että SpARCS1049:n keskusgalaksin supermassiivinen musta aukko olisi aktiivisessa vaiheessa eli saisi runsaasti kaasua ja pölyä syödäkseen.

"Monet astronomit ovat ajatelleet, että ilman mustan aukon väliintuloa, tähtimuodostus karkaa käsistä", sanoo Tracy Webb McGillin yliopistosta. "Nyt meillä on havaintopohjainen todiste, että juuri näin itse asiassa tapahtuu."