Kosminen verkko mallinnettiin limasienen avulla

Fyysikot kokeilivat limasien kasvua kuvaavaa algoritmia universumin suuren mittakaavan rakenteiden simulointiin. Jälki oli vakuuttavaa.

Niin kutsuttu kosminen verkko muodostuu galakseja yhdistävistä kaasusäikeistä, jotka ovat universumin suurimpia rakenteita. Kosmista verkkoa on mallinnettu aiemminkin, mutta nyt Kalifornian yliopiston tutkijat päättivät kokeilla uudenlaista lähestymistapaa.

He ottivat käyttöönsä Physarum-limasienen kasvuun perustuvan algoritmin. Vaikka täysin erilaiset voimat muokkaavat kosmista verkkoa ja limasienen kasvua, algoritmi osoittautui toimivaksi.

Physarum on ennenkin auttanut tutkijoita erilaisissa tilalliseen järjestäytymiseen liittyvissä ongelmissa. Kuuluisassa kokeessa sillä saatiin jäljiteltyä junaverkosto Tokion ympärillä.

Mallintaakseen kosmista verkkoa Physarum-algoritmilla fyysikot hyödynsivät tietoja toisesta kosmisen verkon simulaattorista, jonka nimi on Boshoi-Planck.

Lopputuloksena oli hämmästyttävän hyvä jäljitelmä kosmisesta verkosta. Kun fyysikot vertasivat sitä alkuperäiseen Boshoi-Planck-simulaatioon, yhdennäköisyys oli tarkka.

"Saamme lähes täydellisen vastaavuuden kosmologisen simulaation kanssa", sanoo Joe Burchett Kalifornian yliopistosta.

Burchettin mukaan simulaation toimivuus oli tavallaan yhteensattumaa, muttei täysin. "Limasieni luo optimoidun kuljetusverkoston. Kosmisessa verkossa rakenteen kasvu tuottaa verkostoja, jotka myös ovat omalla tavallaan optimaalisia."

Aiheesta lisää Kalifornian yliopisto (englanniksi)