Kosminen suurennuslasi näyttää mustan aukon suihkun tarkemmin kuin koskaan

Ainutlaatuisen painovoimalinssin takana olevan galaksin ainesuihkusta on saatu ennätystarkkoja kuvia. Tutkimukseen osallistui myös Metsähovin radiotutkimusaseman teleskooppi Kirkkonummella.

Useat radioteleskoopit ovat pitäneet pitkään silmällä galaksin PKS 1413+135 kirkkausvaihteluita. Vuonna 2010 Yhdysvalloissa sijaitsevan Owens Valley Radio Observatoryn teleskoopilla galaksin kirkkaudessa havaittiin poikkeuksellisia muutoksia.

"Yleensä näemme aktiivisten galaksien radiosäteilyn kirkastuvan, kun musta aukko syöksee niistä lähteviin hiukkassuihkuihin lisää ainetta, mutta tällä kertaa plasmasuihku näytti kirkastuvan ja himmenevän hyvin symmetrisellä tavalla vuoden kuluessa. Se ei näyttänyt normaalilta kirkkaudenvaihtelulta," sanoo Talvikki Hovatta Turun yliopistosta.

Ilmiö nähtiin myös Aalto-yliopiston Metsähovin radiotutkimusaseman teleskoopilla, joka havaitsi eri taajuudella kuin Owens Valleyn instrumentti. Metsähovin vanhemman havaintodatan analyysi paljasti, että kirkastumia oli ollut jo vuosina 1993 ja 2000.

Tutkijat uskovat, että kirkastumissa on kyse materian möykyistä galaksin keskuksen mustan aukon suihkussa. Poikkeuksellisen gravitaatiolinssin avulla aluetta päästiin katsomaan nyt sata kertaa aiempaa suuremmalla tarkkuudella.

Gravitaatiolinssi-ilmiössä etualalla oleva massiivinen kohde taivuttaa takaa tulevan valon kulkureittiä ja vääristää sen kuvaa linssin tavoin. Nyt havaittu linssi edustaa tutkijoiden mukaan 10 000 Auringon massallaan keskisarjaa, jollaisia harvoin havaitaan. Todennäköisesti kyse on edessä olevan galaksin tähtijoukosta.

"Tämän tyyppisellä linssisysteemillä me voimme nähdä möykyt lähempänä mustaa aukkoa ja paljon suuremmalla tarkkuudella kuin ennen", sanoo Harish Vedantham Caltechista.

Aiheesta lisää Turun yliopisto