Kolmen mustan aukon kasvuvauhdille ei löydy selitystä

Max Planck -instituutin tutkijat kertovat löytäneensä varhaisesta universumista kolme kvasaaria, joiden mustat aukot ovat kokoonsa nähden aivan liian nuoria. Jos tulos pitää paikkansa, se haastaa käsityksemme mustien aukkojen synnystä.

Kvasaarit ovat kaukaisia galakseja, joiden ytimessä on supermassiivinen musta aukko. Kun materiaa putoaa mustaan aukkoon, se kuumenee ja säteilee erittäin kirkkaasti. Samalla aukkoon putoava aine kasvattaa sen massaa.

Tutkijoiden mukaan on hämmentävää, että nyt löydetyt kvasaarit ovat miljardien Auringon massaisia, mutta vain korkeintaan 100 000 vuoden ikäisiä. Perinteisen käsityksen mukaan tällaisen massan saavuttamiseen pitäisi kulua tuhatkertainen aika.

"Tämä on yllättävä tulos", sanoo Christina Eilers Heidelbergin Max Planck -instituutista. "Emme ymmärrä, kuinka nämä nuoret kvasaarit olisivat voineet kasvattaa voimanlähteenä toimivat supermassiiviset mustat aukkonsa niin lyhyessä ajassa".

Astronomit määrittivät kvasaarien aktiivisen jakson pituuden niiden ympäristön avulla. Kun ainetta putoaa aukkoon ja kvasaari säteilee, se kuumentaa kaasua ympärillään. Tämä ionisoituneen kuuman kaasun vyöhyke suurenee nopeasti.

Tähtitieteilijöiden yllätykseksi näiden kvasaarien ympäristön muutokset olivat niin pieniä, etteivät ne ole voineet olla aktiivisessa vaiheessa 100 000 vuotta enempää.

"Mikään nykyisistä teoreettisista malleista ei voi selittää näiden kohteiden olemassaoloa", sanoo tutkimusryhmää vetänyt Joseph Hennawi.

Aiheesta lisää MPIA (englanniksi)