Kirkkaat jättiläispilkut peittävät kuumia tähtiä

Tähtijoukoissa piileksivien äärimmäisten kuumien tähtien pinnalta on havaittu valtavia pilkkuja. Kirkkaat läikät voivat kattaa jopa neljänneksen tähdestä.

Tutkijat tarkastelivat tähtiä, joiden massa on noin puolet Auringon massasta, mutta jotka ovat silti neljä tai viisi kertaa lähitähteämme kuumempia.

“Nämä kuumat ja pienet tähdet ovat erityisiä. Tiedämme, että ne ovat ohittamassa yhtä elämänsä viimeisimmistä hetkistä tavallisena tähtenä ja kuolevat ennenaikaisesti”, kertoo Yazan Momany Padovan tähtitieteen observatoriolta.

Momany ja hänen kollegansa huomasivat, että useat näistä tähdistä muuttavat kirkkauttaan säännöllisesti vain muutamien päivien tai viikkojen aikavälillä. Kun kaikki muut tekijät oli eliminoitu, jäljelle jäi ainoastaan yksi mahdollinen selitys kirkkausvaihteluille. Tähtien täytyy olla pilkkujen peitossa!

Pilkut vaikuttavat melko erilaisilta verrattuna oman Aurinkomme tummiin pilkkuihin, vaikka molempien syynä ovatkin magneettikentät.

Kuumissa ja äärimmäisissä tähdissä pilkut ovat kirkkaampia ja kuumempia kuin niitä ympäröivä pinta. Auringopilkuissa tilanne on päinvastainen. Näemme pilkut tummina pisteinä, koska ne ovat viileämpiä kuin ympäristönsä.

Lisäksi löydetyt pilkut ovat huomattavasti suurempia kuin auringonpilkut ja voivat kattaa jopa neljänneksen tähden pinnasta. Nämä pilkut ovat myös uskomattoman kestäviä. Ne voivat säilyä vuosikymmeniä.

Yksittäiset auringonpilkut ovat puolestaan ohimeneviä ilmiöitä, jotka ovat näkyvissä muutamasta päivästä kuukauteen.