Kaukainen galaksi tuottaa tähtiä tuhansia kertoja Linnunrataa nopeammin

Tähtitieteilijät ovat löytäneet galaksin, joka tuottaa tähtiä tuhansia kertoja nopeammalla tahdilla kuin oma Linnunratamme.

Galaksi SPT 0346-52 sijaitsee 12,7 miljardin valovuoden päässä maapallolta. Koska kauas katsominen tarkoittaa myös menneisyyteen katsomista, galaksi näkyy sellaisena kuin se oli vain noin miljardi vuotta alkuräjähdyksen jälkeen.

Aiemmin ALMA-teleskoopin havainnot olivat paljastaneet tämän galaksin tuottavan valtavan määrän infrapunasäteilyä. Tutkijat eivät kuitenkaan voineet olla varmoja, johtuuko infrapunasäteily nuorista uusista tähdistä vai kasvuvaiheessa olevasta supermassiivisesta mustasta aukosta.

Chandra-röntgensatelliitin ja CSIRO-radioteleskoopin tuoreiden mittausten perusteella SPT 0346-52 ei säteile merkittävästi röntgen- tai radioalueella. Siten kyseessä ei ole musta aukko.

Nyt tähtitieteilijät arvioivatkin, että kyseinen galaksi muodostaa kaasusta uusia tähtiä jopa 4 500 Auringon massan verran joka vuosi. Tämä on valtava määrä, sillä esimerkiksi Linnunrata tuottaa nykyään vain noin yhden Auringon massan verran tähtiä vuodessa.

"Vuosikymmenien ajan tähtitieteilijät ovat tienneet, että supermassiiviset mustat aukot ja näiden emogalaksien tähdet kasvavat yhdessä", toteaa Joaquin Vieira Illinoisin yliopistosta. "Se, miksi ne tarkalleen ottaen tekevät näin, on edelleen mysteeri. SPT0346-52 on kiinnostava, koska olemme havainneet uskomattoman tähtituotannon ryöpyn, mutta emme ole vielä nähneet todisteita kasvavasta supermassiivisesta mustasta aukosta."

Aiheesta lisää Chandra (englanniksi)