Hubblen kuuluisasta kuvakentästä löytyi outoja galakseja

Euroopan eteläisen observatorion tutkijat ovat kartoittaneet uudestaan legendaarista Hubble Ultra Deep Field -aluetta. Tutkimus paljasti 72 entuudestaan tuntematonta galaksia, jotka säteilevät poikkeuksellisella tavalla.

Tähtitieteilijät ovat suorittaneet kaikkien aikojen syvimmän spektroskooppisen kartoituksen. Tutkijat keskittyivät Hubble Ultra Deep Field -alueeseen ja mittasivat 1 600 hyvin himmeän galaksin etäisyydet ja ominaisuuksia.

Hubble Ultra Deep Field on yksi avaruuden laajimmin tutkittuja alueita. Tähän mennessä kahdeksan eri teleskooppia on kartoittanut sitä röntgensäteistä radioaallonpituuksiin.

Vaikka alue kattaa vain pienen palasen taivasta, siitä on löytynyt 10 000 galaksia. Voisi siis luulla, ettei alueella ole enää mitään uutta löydettävää.

ESOn Chilessä sijaitseva VLT-teleskooppi ja siihen kiinnitetty MUSE-havaintolaite onnistuivat kuitenkin löytämään 72 entuudestaan tuntematonta galaksia.

Galaksit tunnetaan pelkästään niin sanottua Lyman-alfa-valoa loistavina kohteina. Nykyinen käsitys tähtienmuodostuksesta ei täysin selitä näitä galakseja, jotka näyttäisivät säteilevän kirkkaina vain tätä yhtä väriä.

"MUSE voi tehdä jotakin, mitä Hubble ei voi", hehkuttaa Roland Bacon ranskalaisesta Lyonin yliopistosta. "Se hajottaa valon kuvan jokaisessa pisteessä osaväreihinsä luoden spektrin. Tämän ansiosta kykenemme mittaamaan etäisyydet, värit ja muita ominaisuuksia kaikille niille galakseille, jotka pystymme näkemään – mukaan lukien ne, jotka ovat näkymättömiä jopa Hubblelle."