Hubble paljasti vihjeitä Sombrerogalaksin rajusta menneisyydestä

Sombrerogalaksin paksu pölyrengas on pitkään kiehtonut tutkijoita. Hubble-avaruusteleskoopin havainnot paljastavat, että galaksi on todennäköisesti kokenut kovia törmäyksiä menneisyydessään.

Hubblella kuvattiin aluetta kaukana Sombrerogalaksin halon laidalla, oheisen kuvan ulkopuolella.

Vastoin odotuksia paljastui, että halon tähdistä vain pieni osa kuuluu vanhoihin tähtiin, jotka sisältävät vain vähän heliumia raskaampia alkuaineita. Sen sijaan nuorempia tähtiä löytyi runsaasti.

"Sombrerogalaksia on aina pidetty outona", sanoo Paul Goudfrooij STScI:stä. "Hubblen metallisuusmittaukset eli raskaiden alkuaineiden määrän mittaukset tähdistä ovat lisämerkki siitä, että Sombrerogalaksilla on meille paljon opetettavaa galaksien muodostumisesta ja kehityksestä."

Tulokset kertovat, että galaksi on läpikäynyt useita galaksien yhteensulautumisia miljardeja vuosia sitten. Nuorten, metallipitoisten tähtien täytyy olla peräisin galaksien sisäosista, joista ne ovat lentäneet kauemmas törmäyksissä.

Tämä on yllättävää, sillä nykyään galaksi on erittäin symmetrinen ja vaikuttaa rauhalliselta. Sillä ei myöskään ole läheisiä naapureita.

Sombrerogalaksi eli Messier 104 on muodoltaan harvinainen hybridi, joka sisältää ominaisuuksia sekä spiraaligalakseista että elliptisistä galakseista. Se on halkaisijaltaan noin puolet Linnunradasta ja sijaitsee noin 30 miljoonan valovuoden etäisyydellä meistä.

Aiheesta lisää Hubblesite.org (englanniksi)