Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Hubble löysi kuuluisan Eeta Carinae -tähtijärjestelmän kaksosia

07.01.2016Sakari Nummila
Tutkijat eivät vieläkään tiedä, mikä aikoinaan aiheutti Eeta Carinaen purkautumisen. Nyt havaittujen samanlaisten kohteiden toivotaan avaavan mysteeriä. Kuva Nasa / ESA / Hubble SM4 ERO Team

Tähtitieteilijät ovat löytäneet viisi kohdetta, jotka muistuttavat Eeta Carinae -tähtijärjestelmää. Kohteet löydettiin Hubble-avaruusteleskoopin avulla neljästä eri galaksista.

Eeta Carinae on kirkkain ja massiivisin tähtijärjestelmä 10 000 valovuoden säteellä maapallolta. Se säteilee jopa 5 miljoonaa kertaa kirkkaammin kuin oma Aurinkomme.

Järjestelmä tunnetaan 1800-luvulla tapahtuneesta suuresta purkauksesta, jolloin se heitti vähintään kymmenen Auringon verran massaa avaruuteen. Valtava laajeneva kaasupilvi kietoo edelleen Eeta Carinaen sisäänsä.

"Massiivisimmat tähdet ovat aina harvinaisia, mutta niillä on valtava vaikutus emogalaksiensa kemialliseen ja fysikaaliseen kehitykseen", toteaa Rubab Khan Nasasta.

Nyt havaitut kohteet näyttävät olevan erittäin raskaita tähtiä, jotka ovat hautautuneet 5-10 auringonmassaisen kaasu- ja pölypilven sisään.

Nykyään Eeta Carinae menettää yli maapallon verran massaansa joka päivä. Sen arvellaan tulevaisuudessa räjähtävän super- tai hypernovana.

Aiheesta lisää Hubble-avaruusteleskoopin sivuilla (englanniksi)