Galaksiytimistä purkautuvat ainesuihkut mallinnettiin kolmiulotteisesti

Tutkijaryhmä on kehittänyt uuden tietokonemallin aktiivisten galaksiytimien ainesuihkuista. Suihkujen uskotaan liittyvän supermassiivisiin mustiin aukkoihin, mutta kaikkia niihin liittyviä mekanismeja ei vieläkään ymmärretä.

"Nämä suihkut ovat pahamaineisen vaikeita selittää", kuvailee Alexander Tchekhovskoy Berkeleyn kansallisesta laboratoriosta. "Miksi ne ovat toisissa galakseissa niin stabiileja ja toisissa galakseissa ne hajoavat?"

Simuloitu suihkujen kehittyminen ainevirtausten ja magneettikenttien vuorovaikutuksessa esitellään animaatiossa

Tutkijat arvioivat, että jopa puolet suihkun energiasta saattaa vapautua röntgensäteinä sekä muuna suurienergisenä sähkömagneettisena säteilynä. Yksi tutkimustuloksista liittyy siihen, että galaksienvälisen avaruuden aineella on suuri vaikutus tapaan, jolla suihkujen energiaa vapautuu.

Suihkun pituus ja kirkkaus puolestaan kertovat niihin liittyvien supermassiivisten mustien aukkojen ominaisuuksista. Niitä ovat esimerkiksi aukon ikä, koko ja nopeus, jolla se syö ympäröivää ainetta. Pisimmät suihkuista ulottuvat miljoonien valovuosien etäisyyksille galaksienväliseen avaruuteen.

Aiheesta lisää Berkeleyn kansallinen laboratorio (englanniksi)