Gaia-satelliitti tuotti ensimmäisen värikarttansa tähtitaivaasta

Euroopan avaruusjärjestö on julkistanut Gaia-satelliitin tekemistä tähtien värimittauksista kootun alustavan kuvan. Se on esimakua ensi keväänä valmistuvalle tarkemmalle kartalle.

Yllä näkyvään kuvaan käytetty aineisto sisältää 18,6 miljoonaa tähteä, joita Gaia havaitsi heinäkuun 2014 ja toukokuun 2016 välisenä aikana. Arvio kunkin tähden väristä on saatu vertaamalla satelliitin mittaamaa punaisen ja sinisen valon määrää.

Joitakin mielenkiintoisia seikkoja on jo nähtävissä tässä alustavassa kartassa. Galaksin kiekon tasossa kuvan keskellä näkyy punaista väriä. Se on seurausta pölypilvistä, jotka himmentävät tähtien valoa. Heikkeneminen tapahtuu erityisesti sinisillä aallonpituuksilla, jolloin tähdet näkyvät punaisempina.

Keskeltä alaoikealle erottuu kaksi erillistä hentoa valokeskittymää. Ne ovat Linnunradan seuralaisgalakseja: pieni ja suuri Magellanin pilvi.

Seuraava Gaian värikarttajulkistus tulee sisältämään yli miljardi tähteä. Tämä suuremman resoluution kartta tulee ulos huhtikuussa 2018.