ESOn teleskooppi paljasti massiivisen tähden yllättävän katoamisen

Noin 2,5 miljoonaa kertaa Aurinkoa kirkkaampi tähti katosi vuosien 2011 ja 2018 välillä. Tutkijat epäilevät, että tähti romahti mustaksi aukoksi ilman supernovaräjähdystä.

"Mikäli tämä pitää paikkansa, olisi kyseessä ensimmäinen kerta, kun saamme suoran havainnon tällaisen hirviötähden elämän päättymisestä tällä tavoin", sanoo Andrew Allan Trinity College Dublinista.

Tähti oli tyypiltään kirkas sininen muuttuja ja sijaitsi 75 miljoonan valovuoden etäisyydellä meistä Vesimiehen tähdistössä Kinmanin kääpiögalaksissa.

Tähteä havainnoitiin useasti vuosien 2001 ja 2011 välillä. Kun ESOn VLT-teleskoopilla yritettiin kuvata sitä viime vuonna, ei tähdestä näkynyt enää jälkeäkään.

Vaihtoehtoinen hypoteesi romahdukselle on, että tähti peittyi paksuun pölypilveen. Purkaukset saattoivat myös vähentää sen kirkkautta. Pöly ja himmeneminen saattoivat yhdessä piilottaa tähden näkymättömiin.

Toistaiseksi tutkijat eivät voi olla varmoja katoamisen selityksestä.

Massiivisten tähtien romahduksia mustiksi aukoiksi on epäilty aiemminkin. On myös esitetty, että lähes kolmasosa massiivisista tähdistä katoaa tällä tavoin mustiksi aukoiksi supernovaräjähdysten sijaan.