Epätavallisen sumun keskellä pesii tähtiharvinaisuus

Pelkästään infrapunavalossa näkyvän kaasusumun ytimessä loistaa kirkas tähti, joka näyttää muodostuneen kahden valkoisen kääpiön yhdistyessä. Kohde on hyvin harvinainen – sellaisia on Linnunradassa vain kourallinen.

Astronomit ovat huomanneet WISE-infrapunasatelliitin kuvista kaasusumun, joka ei näy laisinkaan ihmissilmän rekisteröimillä valon aallonpituuksilla. J005311-niminen kohde loistaa lähes yksinomaan infrapunassa.

"Kollegamme Moskovassa tajusivat tämän tarkoittavan epätavallista alkuperää", sanoo Götz Gräfener Bonnin yliopistosta.

Tarkemmissa tutkimuksissa osoittautui, että sumu ja sen keskellä oleva kirkas tähti eivät sisällä heliumia ja vetyä.

Se viittaa astronomien mukaan kohteen syntyneen kahden valkoisen kääpiön yhdistyessä. Valkoiset kääpiöt ovat kuolleiden tähtien jäähtyviä jäännöksiä.

Yhdistymisessä syntynyt tähti on kuitenkin riittävän massiivinen, jotta ydinreaktiot sen sisuksissa ovat käynnistyneet uudelleen ja alkaneet tuottaa raskaita alkuaineita.

"Tällainen tapahtuma on äärimmäisen harvinainen", sanoo Gräfener. "Linnunradassa ei todennäköisesti ole edes puolta tusinaa tämän kaltaista kohdetta."

Tähden tarina on kuitenkin nopeasti ohi. Vain muutamassa tuhannessa vuodessa se on muuttanut kaikki alkuaineet raudaksi ja alkaa himmetä. Lopulta tähti romahtaa supernovaräjähdyksessä hyvin tiheäksi, vain muutaman kilometrin läpimittaiseksi neutronitähdeksi.

Aiheesta lisää Bonnin yliopisto (englanniksi)