Ellipsigalaksi M110 yllätti – tähtien synty on edelleen käynnissä

Ellipsigalakseja pidetään kuolleina galakseina, koska niissä on vain vanhoja tähtiä. Linnunradan läheisen ellipsigalaksin Messier 110:n ytimestä löytyi kuitenkin nuoria, kuumia tähtiä.

Ellipsigalaksit ovat muodoltaan tasaisia ja piirteettömiä. Niissä ei ole spiraalihaaroja eikä taskuja, joissa tähtiä muodostuu, ja niiden punaisena ja keltaisena loistavat tähdet ovat vanhoja. Tämän vuoksi astronomit pitävät niitä kuolleina.

Andromedan galaksia kiertää kääpiöellipsigalaksi M110, joka ei olekaan niin kuollut kuin päältäpäin luulisi. Hubble-teleskooppi on kuvannut sen ytimestä kuumana loistavia nuoria, sinisiä tähtiä.

Koska kääpiöellipsigalaksit tavallisesti eivät sisällä uusia tähtiä, niiden on ajateltu edustavan galaksien evoluution ehtoopuolta.

Tähdet kehittyvät kaasusta ja niiden muodostuksen loppuminen voi olla seurausta siitä, että törmäykset muiden galaksien kanssa ovat johtaneet kaasun häviämiseen. Galaksin ytimen mustat aukot ovat myös saattaneet ahmia kaiken kaasun pois.

Hubblen havainto kuumista tähdistä Messier 110:n ytimessä tarkoittaa, että ymmärryksessämme ellipsigalakseista voi olla enemmänkin päivittämisen varaa.