Auringon naapurustosta tunnistettiin 13 928 valkoista kääpiötä – monet ovat kokeneet tähtitörmäyksen

Gaia-teleskoopin avulla tähtitieteilijät ovat pystyneet päättelemään yli kymmenentuhannen valkoisen kääpiötähden massan. Samalla paljastui, että uskottua useammat kohteet ovat sulautuneet entisen kumppanitähtensä kanssa.

Suuri osa maailmankaikkeuden tähdistä lopettaa elämänsä niin sanottuna valkoisena kääpiönä. Tämä on myös oman Aurinkomme kohtalo tulevaisuudessa. Silti näitä kohteita on tähän mennessä tunnettu suhteellisen vähän.

Nyt tähtitieteilijät ovat tunnistaneet 13 928 valkoista kääpiötähteä Auringon naapurustosta. Havainnot tehtiin Euroopan avaruusjärjestön Gaia-satelliitilla.

“Ennen Gaiaa tunsimme vain noin 100 valkoista kääpiötä 65 valovuoden säteellä Auringosta. Gaian havaintojen avulla tunnistimme yli 13 000 valkoista kääpiötä, jotka sijaitsevat 326 valovuoden säteellä Auringosta. Lukumäärien ero on hämmästyttävä", hehkuttaa Oklahoman yliopistossa työskentelevä Mukremin Kilic Universe Today -lehdelle.

Tutkijat onnistuivat myös ensimmäistä kertaa päättelemään kirkkausjakauman ja edelleen massajakauman tuhansille valkoisille kääpiöille.

Tämä paljasti, että luultua useammat kääpiöt ovat kokeneet tähtitörmäyksen elämänsä aikana.

"Huomasimme, että massiivisten valkoisten kääpiötähtien lukumäärä on merkittävästi suurempi kuin voi olettaa yksittäisten tähtien kehityksestä. Siksi päättelemme, että useat näistä massiivisista kääpiötähdistä ovat muodostuneet kaksoistähtijärjestelmän tähtien yhdistyttyä", linjaa Kilic.