Astronomit uskovat tunnistaneensa toisen neutronitähtien törmäyksen

Uuden analyysin mukaan vuonna 2015 havaittu gammasädepurkaus oli seurausta neutronitähtiparin kolarista. Kyse on vasta toisesta kerrasta, kun tällainen tapaus tunnistetaan.

Ensimmäinen neutronitähtien yhtyminen havaittiin elokuussa 2017.

Tutkijoiden nyt analysoimassa, vuoden 2015 tammikuussa todetussa tapauksessa on ollut todennäköisesti kyse samanlaisesta ilmiöistä. Tästä kertovat useat yhtäläisyydet: molempiin liittyi himmeä, lyhytkestoinen gammapurkaus ja kumpikin oli kirkkaan sinisen valon ja röntgensäteilyn lähde.

"Ne näyttävät samoilta, käyttäytyvät samalla lailla ja tulevat samanlaisilta tienoilta, joten yksinkertaisin selitys on, että ne ovat saman perheen kohteita", sanoo Geoffrey Ryan Marylandin yliopistosta.

Vaikka galaksit, joissa neutronitähdet törmäsivät, ovat samantyyppisiä ellipsigalakseja, niiden etäisyyksissä on huomattava ero. Vuoden 2017 kolari tapahtui verraten lähellä 130 miljoonan valovuoden päässä, kun taas vuoden 2015 törmäyksen galaksi on 1,7 miljardin valovuoden etäisyydellä.

Eroja on myös saadussa datassa. Vuoden 2017 törmäyksestä onnistuttiin taltioimaan myös painovoima-aallot. Sen sijaan 2015 törmäyksestä tätä havaintoaineistoa ei ole. Gravitaatioaalto-observatoriota ei tuolloin ollut vielä toiminnassa ja kohde olisi joka tapauksessa luultavasti ollut liian kaukana ylittämään laitteiden havaintokynnyksen.

Tämän puutteen vuoksi yhtyneiden kohteiden massoja ei voida tietää. On myös mahdollista, että kahden neutronitähden sijaan toisensa kohtasivat musta aukko ja neutronitähti.

Aiheesta lisää Marylandin yliopisto (englanniksi)