Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Arvoituksellisten radiopurkausten nähtiin toistuvan

02.03.2016Sakari Nummila
Taitelijan näkemys radiosignaalin saapumisesta Arecibon radioteleskoopin vastaanottimeen. Kuva Danielle Futselaar

Nopeat radioaaltojen purkaukset ovat hämmästyttäneet tutkijoita siitä lähtien kun ne löydettiin lähes vuosikymmen sitten. Nyt kansainvälinen tutkimusryhmä on ensimmäistä kertaa havainnut radiopurkauksen tulevan samasta paikasta uudestaan.

Laskujen perusteella muutaman millisekunnin kestävät purkaukset voivat vapauttaa enemmän energiaa kuin Aurinko säteilee 10 000 vuodessa. Purkaukset näyttävät syntyvän Linnunratamme ulkopuolella.

Niiden on arveltu syntyvän esimerkiksi tähden räjähtäessä supernovana tai kahden neutronitähden törmätessä toisiinsa. Toisin sanoen kyseessä on näyttänyt olevan tapahtumasarja, joka ei voi toistua samassa paikassa.

Nyt havaittu toistuvuus sotii näitä teorioita vastaan.

“Tämä kohde ei ainoastaan toistu, vaan myös purkauksen kirkkaus ja spektri poikkeaa muista nopeista radiopurkauksista", kertoo Laura Spitle Max Planck -instituutista.

Uusi tulos saattaa viitata siihen, että on useampi tapa tuottaa nopeita radiopurkauksia. Tutkijoiden mukaan nyt esitetyt havainnot voisivat johtua esimerkiksi ennennäkemättömän voimakkaasta pyörivästä neutronitähdestä.

Aiheesta lisää MPIFR (englanniksi)