Alfa Kentauri A ja B osoittautuivat lempeiksi tähdiksi

Alfa Kentauri on yksi potentiaalisista paikoista, mistä voisimme löytää vierasta elämää. Tuoreen tutkimuksen perusteella sen kaksi kirkkainta tähteä näyttävät olevan suhteellisen rauhallisia tähtiä.

Kyseessä on kolmoistähtijärjestelmä, joka sijaitsee vain reilun neljän valovuoden päässä meistä. Vaikka etäisyys on valtava, se on paljon vähemmän kuin mitä on matkaa seuraaville Auringon kaltaisille tähdille.

"Koska se on suhteellisen lähellä, monet näkevät Alfa Kentaurin parhaimpana kandidaattina, mistä etsiä elämän merkkejä", toteaa Tom Ayres Coloradon yliopistosta. "Kysymys on, löydämmekö planeettoja ympäristöstä, joka edistää tuntemamme kaltaista elämää."

Eräs suurimmista peloista on tähtien röntgensäteily, joka voi repiä kaasukehät planeettojen ympäriltä ja aiheuttaa säteilyvaurioita mahdollisille eläville eliöille.

Järjestelmän himmeimmän jäsenen Proxima tiedetään kokevan säännöllisesti vaarallisia röntgenpurkauksia, joiden sietäminen voi elämälle olla vaikeaa.

Chandra-röntgenteleskoopin havainnot ovat nyt paljastaneet, että röntgensäteilyn suhteen Alfa Kentauri A -tähti on jopa omaa Aurinkoamme parempi elämälle. Alfa Kentauri B puolestaan on vain hieman huonompi.

"Tämä tulos on erittäin hyvä uutinen Alfa Kentauri A:sta ja B:stä, kun ajattelemme mahdollisen elämän kykyä selviytyä tähtiensä säteilypuuskista", Ayres toteaa. “Chandra osoittaa meille, että elämällä pitäisi olla mahdollisuutensa kumman tahansa tähden planeetoilla.”

Tähän mennessä Alfa Kentauri A:n tai B:n ympäriltä ei ole onnistettu vielä löytämään eksoplaneettoja.

Aiheesta lisää Chandra (englanniksi)