707 kierrosta sekunnissa - uusi pulsarilöytö pyörii lähes ennätysnopeudella

Nasan Fermi-avaruusteleskoopilla on löydetty toiseksi nopein tunnettu pulsari. Tämä neutronitähti pyörähtää itsensä ympäri 707 kertaa sekunnissa ja on massaltaan 1,4-kertainen Aurinkoon verrattuna.

Uusi pulsarilöytö tunnetaan nimikoodilla PSR J0952–0607. Fermi-teleskoopilla tehty alustava löytö varmistettiin Alankomaissa sijaitsevalla LOFAR-radioteleskoopilla. Pulsari sijaitsee Sekstantin tähdistössä 3 200–5 700 valovuoden etäisyydellä meistä.

Pulsaria kiertää jäänne sen kumppanitähdestä, jonka aineesta pulsari on imenyt itseensä suurimman osan. Juuri tämä putoavan aineen virta on kiihdyttänyt pulsarin suureen pyörimisnopeuteensa. Pulsarityyppiä kutsutaan mustaksi leskeksi, koska se on ahminut kumppaninsa.

Nasa esittelee tähtiparia myös animaatiossa.

Nopein tunnettu pulsari eli PSR J1748–2446ad pyörii akselinsa ympäri vain muutaman prosentin nopeammin kuin nyt julkaistu löytö. Näiden pulsarien nopeus on hieman alle 60 prosenttia teoreettisesta maksiminopeudesta, jolla ne hajoaisivat palasiksi.

Pulsari on tähden supernovaräjähdyksessä muodostama neutronitähti. Sen vinha pyöriminen ja magneettikenttä saavat aikaan tasaisesti toistuvan säteilypulssin. Radioaaltojen lisäksi pulsarit säteilevät myös monilla muilla sähkömagneettisen säteilyn aallonpituusalueilla.