Kuulaskeutumisen kuvien valaistus mallinnettiin tietokoneella

Apollo 11 -kuulaskeutumisen kuvia on simuloitu tarkalla tietokonemallinnuksella.

Harva tutkimusryhmä vaivautuisi ampumaan alas kuulentojen väärentämistä väittävää huuhaata, mutta mallintaminen liittyykin Nvidia-näytönohjainvalmistajan uusien näytönohjaimien mainoskampanjaan.

Nvidia kertoo mallinnuksen yksityiskohdista YouTube-videolla.

"Varmistuaksemme mallinnuksen tarkkuudesta tutkimme esimerkiksi kuupölyn, avaruuspukujen ja kuulaskeutujan ominaisuuksia", kertoo Lucas Magder Nvidiasta. "Alueen yksityiskohdat otimme kiertorataluotaimen kuvista ja mallinsimme laskeutumisalueen."

Erityisesti esineistä heijastuvan valon mallintaminen reaaliaikaisesti on perinteisesti tuottanut ongelmia tietokonepeleissä, jotka vaativat reaaliaikaista renderointia.

Kun mallinnusryhmä tarkasteli Neil Armstrongin ottamaa kuvaa Kuun pinnalle laskeutuvasta Buzz Aldrinista, paljastui että merkittävä osa tuolloin varjossa olleen Aldrinin valaistuksesta oli heijastunut Armstrongin avaruuspuvusta.

Videolla demonstroidaan myös, miksi tähtiä ei näy lennoilla otetuissa kuvissa. Kuunpinnan valaistus on yksinkertaisesti liian kirkas verrattuna himmeisiin tähtiin. Edes astronautit eivät pystyneet erottamaan tähtiä Kuun pinnalta suuren kontrastin vuoksi.

Aiheesta lisää Geek.com (englanniksi)