Erikoinen "Steve"-kaari poikkeaa monella tapaa normaaleista revontulista

Erikoisesta Steve-revontulimuodosta julkaistussa tutkimuksessa summataan sen eroja tavanomaisiin revontuliin nähden. Ilmiöstä on saatu myös Euroopan avaruusjärjestön satelliitin keräämää tietoa.

Kansainvälisen ryhmän tutkimuksessa selvitettiin muutama vuosi sitten tunnistettua "Steve"-kaarta.

Kyseessä ei ole normaali revontuli, vaikka myös tämä ilmiö saa alkunsa Auringosta lähteneistä varatuista hiukkasista niiden vuorovaikuttaessa Maan magneettikentän kanssa.

Steven hiukkaset kulkevat selvästi eri magneettikentän linjoja pitkin ja tämän vuoksi se näkyy etelämpänä kuin tavanomaiset revontulet. Kaaren pääasiallisesti purppura väri on poikkeava, kuten myös sen noin 20-60 minuutin kesto .

Stevestä on saatu maasta otettujen kuvien tueksi myös satelliittidataa. Tämä tapahtui, kun Euroopan avaruusjärjestön Swarm-satelliitti sattui kulkemaan tarkalleen sen alueen yli, jossa ilmiö esiintyi.

Swarm ei ota valokuvia, mutta sen sensorien keräämä aineisto paljasti, että Steve koostuu nopeasti liikkuvasta äärimmäisen kuumien partikkeleiden virrasta, jota tutkivat kutsuvat nimellä SAID.

Vaikka SAID on tutkijoiden tuttu jo 1970-luvulta, sillä ei ole aiemmin tiedetty olleen näkyvän valon vastinetta. Läpimurrossa auttoivat tähtiharrastajien ja kansalaisten ottamat valokuvat.