Dinosaurukset hävittänyt asteroidi iski erityisen tuhoisassa kulmassa

Uudet simulaatiot törmäyksestä osoittavat iskun tapahtuneen 60 asteen kulmassa. Tämä oli yksi elämälle synkimpiä vaihtoehtoja.

Lontoon Imperial Collegen tutkijat ovat tehneet ensimmäiset simulaatiot, joissa 66 miljoonaa vuotta sitten syntyneen kraatterin muodostuminen mallinnetaan alusta loppuun saakka.

Nykyisessä Meksikossa sijaitsevalle Jukatanin niemimaalle törmäsi tuolloin asteroidi, jonka ilmakehään nostattamat kaasut hävittivät 75 prosenttia elämästä maapallolla. Dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon.

Tutkijaryhmä käytti simulaatioissa 17-kilometristä kappaletta, jonka nopeus oli 12 kilometriä sekunnissa. Simulaatio toisinsi nykyisen kraatterin muodon lähes tarkalleen, kun asteroidi saapui koillisesta 60 asteen kulmassa maanpintaan nähden.

Iskeytymiskulma oli erityisen tuhoisa elämälle. "Tämä oli yksi pahimpia skenaarioita iskun tappavuudelle. Se tuotti ylempään ilmakehään enemmän haitallista ainesta, joka johti ydintalveen", sanoo tutkimusta johtanut Gareth Collins.

Noin 200 kilometrin laajuinen Chicxulubin kraatteri on nykyään lähes kilometrin paksuisen sedimenttikiven peittämä, ja puolet siitä on meren alla.

"On merkittävää, että geofysikaalinen data paljastaa niin paljon kraatterin rakenteesta – riittävästi kuvaamaan iskun suuntaa ja kulmaa", sanoo tutkimuksessa mukana ollut Thomas Davison.

Aiheesta lisää Imperial College London (englanniksi)