Andrew Glikson: maapalloon törmäsi jättiläismäinen asteroidi 3,5 miljardia vuotta sitten

Kotiplaneettamme pintaan saattoi iskeytyä 20–30 kilometriä halkaisijaltaan oleva asteroidi noin 3,5 miljardia vuotta sitten. Näin Andrew Glikson Australian kansallisesta yliopistosta tulkitsee Australiasta tehdyn löydön.

Mikäli spekulaatio varmistuisi, kyseessä olisi yksi suurimmista ja vanhimmista maapallon kokemista tunnetuista törmäyksistä.

Esimerkiksi 65 miljoonaa vuotta sitten suurin osa maapallon eliölajeista tuhoutui, kun nykyisen Meksikon alueelle osui yli 10 kilometrin kokoinen asteroidi. Tämä dinosaurukset tuhoon saattanut järkäle oli kuitenkin kääpiö nyt oletettuun törmääjään verrattuna.

Viitteet mahdollisesta megaluokan törmäyksestä löytyivät, kun tutkijat analysoivat Australiasta kerättyjä porausnäytteitä. Kahden sedimenttikerroksen välistä paljastui pieniä niin kutsuttuja sferuleja, joiden Glikson olettaa syntyneen asteroiditörmäyksen höyrystämästä aineesta.

Kaikki tutkijat eivät ole viime vuosina olleet vakuuttuneita Gliksonin eri väitteistä. Esimerkiksi maailman johtaviin törmäystutkijoihin lukeutuvat Wolf Uwe Reimold Humboldtin yliopistosta ja Christian Koeberl Wienin yliopistosta ovat useammassa yhteydessä osoittaneet, ettei aiempiakaan Gliksonin ja hänen kollegojensa spekulaatioita Australian törmäysrakenteista ole kyetty varmistamaan.

"Kaikki kraatterit tältä ajalta ovat kadonneet maapallon pinnalta tulivuoritoiminnan ja mannerlaattojen liikkumisen myötä", Glikson huomauttaa ja arvioi, että asteroidin tarkka törmäyspaikka tulee säilymään mysteerinä. "Törmäykseen liittyvä materia levisi koko maapallon alueelle."

Päivitys: lisätty tutkijayhteisön skeptisyys Gliksonin väitteitä kohtaan ja korostettu, että kyse on hänen tulkinnastaan.