Yleinen suhteellisuusteoria joutui tarkkaan testiin Linnunradan ulkopuolella

Einsteinin yleisen suhteellisuusteorian paikkansapitävyyttä on päästy tarkastelemaan suurilla etäisyyksillä aiempaa tarkemmin. VLT- ja Hubble-teleskooppien mittaukset tukevat yli satavuotiasta teoriaa.

Tarkastelun kohteena oli galaksi ESO 325-G004. Galaksin ympärillä näkyy sen massan aiheuttama Einsteinin rengas. Se syntyy, kun vahva painovoimalinssi vääristää takanaan olevan kaukaisen kohteen ympyrämäiseksi.

"Käytimme Chilessä sijaitsevaa VLT:tä mittaamaan, miten nopeasti tähdet liikkuivat galaksissa ESO 325-G004. Siten voimme määrittää, miten paljon massaa galaksissa täytyy olla tähtien radoillaan pysymiseksi", selittää Thomas Collett Portsmouthin yliopistosta.

Kun saatua massaa verrattiin painovoimalinssin vahvuuteen, tulos vastasi yleisen suhteellisuusteorian ennustetta todella hyvin. Collettin mukaan tutkimus on tähän mennessä tarkin testi yleiselle suhteellisuusteorialle Linnunradan ulkopuolella.

Tulos auttaa sulkemaan pois joitakin painovoimalle esitettyjä vaihtoehtoisia teorioita. Jotkin niistä esimerkiksi ehdottavat, että painovoiman vaikutukset riippuvat mittakaavasta.

Elliptinen galaksi ESO 325-G004 muodostaa ympärilleen yhden lähimmistä tunnetuista painovoimalinsseistä. Galaksin etäisyys meistä on 450 miljoonaa valovuotta.