Universumin rakenteesta saatiin tarkempaa tietoa tutkimalla tyhjiä alueita

Universumin näkyvän aineen yhteenkasaantumisesta on saatu neljä kertaa aiempaa tarkempi mittaus katsomalla välissä olevia tyhjiä alueita. "Se on kuin oppisi lisää sveitsiläisestä juustosta tutkimalla reikiä", sanoo Ohio State Universityn Paul Sutter, joka oli mukana tutkimuksessa.

Kansainvälinen tutkijatiimi yritti löytää todisteita sille, että yleinen suhteellisuusteoria saattaisi olla väärässä. Niinpä he päättivät katsoa universumia sieltä missä ei ole mitään, sillä galaksien aktiivisuus tekee poikkeamien havaitsemisen niissä vaikeammaksi.

"On helpompaa poimia efektit tyhjissä aukoissa joissa on vähemmän häiriöitä – niin kuin on helpompaa nähdä tulikärpänen pimeällä pellolla kuin kaupungissa", kertoo Sutter.

Aukot kuitenkin vain näyttävät tyhjiltä, sillä ne ovat täynnä maailmankaikkeuden laajenemista kiihdyttävää pimeää energiaa. Koska Albert Einsteinin julkaistessa yleisen suhteellisuusteoriansa vuonna 1915 pimeästä energiasta ei tiedetty mitään, ovat tutkijat tänä päivänä kiinnostuneita testaamaan suhteellisuusteoriaa myös sen dominoimassa unversumissa.

Nyt tehdyssä tutkimuksessa verrattiin Sloan Digital Sky Surveyn kuvaamaa taivaan osaa simulaatioihin. Ilmeni, että kun maailmankaikkeuden aukot otettiin huomioon, saavutettiin aineen tiheyden arvioissa ja kosmologisen rakenteen laajenemisessa neljä kertaa aiempaa suurempi tarkkuus.

Yleinen suhteellisuusteoria selvisi testista edelleen kolhuitta. Tarkentunut analyysi ei ollut ristiriidassa sen kanssa.

Aiheesta lisää Ohio State University (englanniksi)