Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Suurienergisten neutriinojen lähteistä saatiin uusia vihjeitä

18.02.2016Mikko Suominen
IceCube-neutriino-observatorio sijaitsee etelänavalla. Sen ilmaisimet on sijoitettu jään sisään 1,45-2,45 kilometrin syvyyteen. Kuva Ian Rees / IceCube / NSF

Avaruudesta tulevien neutriinojen syntytavasta on tehty uusia päätelmiä. Tutkijat pitävät todennäköisenä, että suurienergisten neutriinojen lähteitä ovat erittäin tiheät kappaleet, jotka estävät samaan aikaan syntyviä gammasäteitä karkaamasta avaruuteen.

Arviot perustuvat Etelänavalla sijaitsevan IceCube-neutriino-observatorion ja Fermi-avaruusteleskoopin gammasädehavaintoihin. Tutkimus julkaistiin tänään Physical Review Letters -julkaisussa.

"On tärkeää paljastaa suurienergisten kosmisten neutriinojen lähde, jotta voitaisiin paremmin ymmärtää niiden taustalla olevia fysiikan mekanismeja", kuvailee Kohta Murase Penn State Universitysta. "Silloin pystytään käyttämään neutriinoja uusina luotaimina maailmankaikkeuden hiukkasfysiikkaan."

IceCube-observatorion havaitsemien neutriinojen uskotaan tulevan kolmenlaisista lähteistä: kosmisten säteiden vuorovaikutuksesta aineen kanssa, kosmisten säteiden vuorovaikutuksesta säteilyn kanssa sekä pimeän aineen tuhoutumisesta. Kosmiset säteet ovat suurienergisiä hiukkasia.

Yllättävää on ollut, että neutriinojen ohella syntyneitä gammasäteitä ei ole löytynyt. Tutkijat päättelevät, että tässä tapauksessa suurienergisten neutriinojen lähteenä voisivat toimia esimerkiksi supermassiiviset mustat aukot.

Murase ennustaa, että seuraava vuosikymmen tulee olemaan kulta-aika hiukkasastrofysiikalle. Toiveena on yhdistää havaintoja hiukkassäteilystä, sähkömagneettisesta säteilystä, neutriinoista ja gravitaatioaalloista.

Aiheesta lisää Penn State University (englanniksi)