Maailmankaikkeus laajenee ennustettua nopeammin

Yhdysvaltalaiset tähtitieteilijät ovat tehneet uusia mittauksia maailmankaikkeuden laajenemisnopeudesta. Tuloksen perusteella universumi laajenee nopeammin kuin nykyteorioiden mukaan pitäisi.

Kalifornian yliopiston tutkijat ovat käyttäneet Hubble-avaruusteleskooppia ja Keck-observatoriota tutkiakseen niin sanottuja painovoimalinssejä. Ryhmän tavoite oli määrittää maailmankaikkeuden tämänhetkinen laajenemisnopeus.

Havaintojen perusteella universumi laajenee nopeammin kuin kosmologiset teoriat ennustavat. Samansuuntaisia tuloksia on saatu jo aiemminkin, joten tuorein mittaus vahvistaa käsitystä, että nykyinen kosmologinen malli tarvitsee korjausta.

"Kosmologian sisällä piileskelee kriisi", toteaa Sherry Suyu Max Planckin astrofysiikan tutkimusinstituutista.

Suyun mukaan uusi tulos saattaa tarkoittaa, että nykyisestä kosmologisesta mallista puuttuu jotain.

"Se voi esimerkiksi olla eksoottista pimeää energiaa, uusi relativistinen hiukkanen tai jotain muuta uutta fysiikkaa, joka odottaa löytymistään."

Nykytietämyksen perusteella maailmankaikkeus laajeni aluksi erittäin nopeasti. Sitten laajeneminen hidastui painovoiman takia, ja nyt laajeneminen on taas kiihtymässä pimeän energian vuoksi.

Aiheesta lisää ASIAA (englanniksi)