Laboratoriokoe rajaa vaihtoehtoja pimeän energian olemukselle

Maailmankaikkeuden kiihtyvän laajenemisen ymmärtäminen on askeleen lähempänä. Brittiyliopistojen laboratoriokoe ei löytänyt merkkejä siitä, että kyseessä olisi yksittäisiin atomeihin vaikuttava voima.

Tutkimus aiheesta ilmestyi Physical Review Letters -julkaisussa elokuun alussa.

"Tämä atomifysiikkaa ja kosmologiaa yhdistävä koe on antanut meidän rajata pois laajan kirjon malleja, joita on ehdotettu selittämään pimeän energian olemus", selostaa Ed Copeland Nottinghamin yliopistosta.

Koejärjestelyssä tutkittiin marmorikuulan kokoisen kappaleen ja yksittäisten atomien välisiä voimia atomi-interferometrillä suoritetussa koejärjestelyssä tyhjiössä.

Mikäli pimeä energia olisi viides voima ja vaikuttaisi atomitasolla, kokeessa olisi pitänyt näkyä energian vaikutus putoavan atomin liikkeeseen sen ohittaessa marmorikuulan kokoisen metallimassan. Tutkijoiden mukaan näin ei kuitenkaan tapahtunut.

Pimeä energia on koko maailmankaikkeuden läpäisevä tuntematon energia, jonka uskotaan olevan kaikkeuden kiihtyvän laajenemisen vauhdittaja. Pimeän energian olemus kuuluu nykyään kosmologian suurimpiin kysymyksiin.

Ensimmäiset merkit pimeän energian olemassaolosta saatiin 90-luvulla. Tuolloin tyypin Ia supernovien etäisyyskartoitus paljasti maailmankaikkeuden laajenemisen olevan kiihtyvää sen sijaan, että painovoima hidastaisi sitä, kuten oli oletettu.

Aiheesta lisää Imperial College London (englanniksi)