Hämmentävä tulos – koko maailmankaikkeutemme saattaa pyöriä

Koko universumi näyttäisi aikoinaan olleen pyörivässä liikkeessä. Tutkijat päätyivät tähän erikoiseen tulokseen tutkittuaan galaksien pyörimissuuntia.

Uudessa amerikkalaisessa tutkimuksessa tarkasteltiin noin 200 000 spiraaligalaksin pyörimistä. Mittausten perusteella galaksit vaikuttaisivat hieman suosivan tiettyä pyörimissuuntaa.

Käytännössä niin kauan kun muiden galaksien olemassaolo on tiedostettu, galaksien on ajateltu kelluvan avaruudessa ilman mitään tiettyä suuntautumista. Varmistuessaan uusi tulos olisi erittäin merkittävä, koska se on ristiriidassa tämän vallitsevan oletuksen kanssa.

Tutkimuksen perusteella ilmiö on sitä voimakkaampi, mitä kaukaisemmista ja siten varhaisemman maailmankaikkeuden kohteista on kyse. Havainto tukee käsitystä, että universumi kokonaisuudessaan olisi jonkinlaisessa pyörivässä liikkeessä.

"Jos universumilla on akseli, kyseessä ei ole yksittäinen akseli kuten karusellissa. Se on monimutkainen usean akselin suuntautuminen, jossa on myös tiettyä ajelehtimista", toteaa Lior Shamir Kansasin osavaltionyliopistosta.

Tutkimusta ei ole kuitenkaan vielä kunnolla vertaisarvioitu, joten tulokseen kannattaa ainakin toistaiseksi suhtautua varauksella. Hiljattain julkaistiin myös toinen kosmologian keskeisiä periaatteita haastanut tulos, jonka mukaan maailmankaikkeus ei ehkä laajene samalla tavoin kaikkiin suuntiin.

Aiheesta lisää Kansasin osavaltionyliopisto (englanniksi)