Uudenlainen kennoteknologia voi helpottaa eksoplaneettojen kuvaamista

Yhdysvaltalaistutkimus esittelee tähtikuvaukseen sopivan kennoteknologian mahdollisuuksia.

CID eli charge injection device -tyypin kuvauskenno pystyy valottamaan samanaikaisesti kohteita, joiden keskinäiset kirkkauserot ovat kymmenien miljoonien luokkaa.

"Mikäli tätä teknologiaa voidaan käyttää tulevaisuuden avaruusteleskoopeissa, se voi auttaa meitä tekemään syvällisiä löytöjä paikastamme maailmankaikkeudessa", arvioi Daniel Batcheldor Florida Institute of Technologysta.

Ongelmaa himmeiden planeettojen kuvaamisesta kirkkaiden tähtien lähellä verrataan usein tulikärpäsen erottamiseen majakan vierellä. Eksoplaneettahavainnoissa hyödynnetään yleensä tähden valon peittämistä, koska muuten kuva ylivalottuu kauttaaltaan. Tämä jättää kuitenkin kuvaan yleensä isoja artifakteja eli sotkuisia alueita.

CID:ssä pystytään valottamaan jokaista kuvapikseliä yksittäisesti. Sen ansiosta kirkkaat pikselit voidaan lukea nopeasti niiden täytyttyä, mutta jatkaa samalla himmeiden pikselien valottamista. Kennotyyppi ei täysin ratkaise ongelmaa eksoplaneettakuvauksessa, mutta helpottaa sitä huomattavasti.

Oheisessa 0,8 metrin Ortega-teleskoopilla otetussa testikuvassa onnistuttiin erottamaan Sirius-tähden viereltä kohteita, jotka olivat valovoimaltaan 70 miljoonaa kertaa sitä himmeämpiä. Tämä on yli tuhatkertainen parannus tyypillisiin tähtitieteessä käytettyihin nykykennoihin nähden.

Aiheesta lisää Florida Institute of Technology (englanniksi)