Tutkijat julkaisivat valtavan määrän radiohavaintoja - toiveena on löytää datan seasta viesti vieraalta sivilisaatiolta

Vieraita sivilisaatioita kartoittava Breakthrough Listen -projekti on julkaissut lähes kahden miljoonan gigatavun verran Linnunradasta tehtyjä radiohavaintoja. Samalla esiteltiin myös analyysi erityisen kiinnostavista tähtijärjestelmistä.

Breakthrough Listen on maailman suurin vierasta älyä etsivä ohjelma. Sen ennätyksellisen datapaketin julkaisulla on selkeä päämäärä. Tutkimusryhmä kutsuu kaikki ihmiset mukaan etsimään datasta mahdollisia älykkäiden olentojen lähettämiä viestejä.

"Toiveenamme on, että nämä havainnot paljastavat jotain uutta ja mielenkiintoista, olkoon se sitten toinen älykäs elämä universumissa tai sitten vielä löytämistä odottava luonnollinen astronominen ilmiö", toteaa Matt Lebofsky Breakthrough Listen -projektista.

Samalla tutkijat esittelivät analyysin kahdestakymmenestä meitä lähellä sijaitsevasta tähtijärjestelmästä, joista on mahdollista havaita maapallon kulkevan Auringon editse. Kyseisistä tähtijärjestelmistä olisi siis suhteellisen helppo huomata myös maapallon olemassaolo.

"Olemme näin havainneet muita eksoplaneettoja, joten on järkeä yleistää ja sanoa myös muiden älykkäiden olentojen löytävän planeettoja samalla tavalla", toteaa Sofia Sheikh Berkeleyn yliopistosta.

Vaikka analyysissä ei löytynyt merkkejä vieraista sivilisaatioista Sheikhin mukaan se asetti rajoja teknologisesti kyvykkäiden lajien olemassaololle.

"Koska katsoimme tarkoituksella lähimpiä kohteita, tutkimuksemme oli riittävän herkkä havaitsemaan lähettimen, joka vastaisi voimakkainta lähetintä mitä meillä on maapallolla", Sheikh selittää.

"Näin ollen tiedämme, ettei meitä kohti ole suunnattu yhtään Arecibon voimakkuuden teleskooppia."

Aiheesta lisää Berkeleyn yliopisto (englanniksi)