Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Nykyisillä radioteleskoopeilla voitaisiin havaita gravitaatioaaltoja

28.02.2016Mikko Suominen
Taiteilijan visualisaatio siitä, miten gravitaatioaallot on mahdollista havaita eri suunnilla sijaitsevien pulsarien ajoitushavainnoilla. Kuva David Champion

Uusi yhdysvaltalaistutkimus ehdottaa, että gravitaatioaaltoja olisi mahdollista havaita nykyisillä radioteleskoopeilla. Periaate liittyy useiden pulsarien ajoitushavaintoihin ja soveltuu lähinnä matalan taajuuden gravitaatioaaltojen havaitsemiseen.

"Signaalin havaitseminen on mahdollista, jos pystymme seuraamaan tarpeeksi suurta määrää pulsareita, jotka sijaitsevat eri puolilla taivasta", kuvailee tutkimusta johtanut Stephen Taylor Nasan JPL:stä.

"Johtolangat löytyvät, mikäli pulsarien signaalien ajoituksissa nähdään samantyyppisiä poikkeavuuksia", Taylor sanoo.

Tutkimuksen käsittelemät nanohertsiluokan gravitaatioaallot syntyvät, kun supermassiiviset mustat aukot kiertävät toisiaan. Kyseessä ovat miljoonia tai miljardeja kertoja massiivisemmat mustat aukot kuin ne, joiden yhdistymisen LIGO-observatorio havaitsi.

Supermassiivisten mustien aukkojen aiheuttamat aallot olisivat hypoteesin mukaan havaittavissa kuukausien tai vuosien ajan ja niiden erottaminen vaatisi useiden vuosien havaintoajan. Parhaiten havaintoihin kelpaisivat millisekuntiluokan pulsarit, jotka ovat paljon nopeampia kuin useimmat pulsareista.

Pulsarit ovat nopeasti pyöriviä neutronitähtiä, joilla on hyvin voimakkaat magneettikentät. Ne lähettävät suunnattuja radiosignaaleja toistuviin suuntiin joka pyörimiskierroksellaan.

Avainsanat: gravitaatioaalto, pulsari, radioteleskooppi, supermassiivinen musta aukko, Stephen Taylor