Maan lähialueen vaarallisten asteroidien etsintäprojekti laajenee eteläiselle taivaalle

Nasa rahoittaa kahden maan lähialueen asteroideja etsivän observatorion rakentamisen eteläiselle pallonpuoliskolle. Tämä auttaa löytämään vaarallisia kohteita, joita pohjoisemmilla laitteistoilla ei kyetä näkemään.

Pohjoisen pallonpuoliskon observatoriot havaitsivat lähes 95% kaikista Maan lähialueen asteroideista vuonna 2017. Ne ovat kuitenkin sokeita noin kolmasosalle eteläistä tähtitaivasta.

Nasa haluaa saada myös tämän taivaan alueen asteroidietsinnän piiriin. Nyt se on myöntänyt rahoituksen projektiin, jolla rakennetaan kaksi teleskooppia eteläiselle pallonpuoliskolle, kertoo Nature-lehti. Toinen laitteista tulee Etelä-Afrikkaan, toisen paikkaa mietitään vielä.

Uudet teleskoopit laajentavat Havaijilla kaksi teleskooppia käsittävää ATLAS eli Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System -projektia. Sillä nimensä mukaisesti etsitään maapallolle lyhyellä varoitusajalla iskeytyviä kappaleita.

Teleskoopit osoittivat kykynsä kesäkuun alussa, kun ne paikansivat 1,8-metrisen asteroidin vain tunteja ennen kuin se törmäsi ilmakehään eteläisen Afrikan yllä.

Kaiken kaikkiaan ATLAS on löytänyt 171 Maan lähialueen asteroidia sen jälkeen kun se aloitti toimintansa vuonna 2015. Projektin teleskoopit ovat parhaimmillaan nimenomaan pienten asteroidien löytämisessä 7,5 miljoonan kilometrin sisällä planeetastamme.

Aiheesta lisää Nature (englanniksi)