Eksoplaneettoja metsästävä TESS-teleskooppi saapui valmisteltavaksi laukaisuun

Eksoplaneettojen etsintäteleskooppi TESS on saapunut Kennedyn avaruuskeskukseen. Teleskooppi laukaistaan aikaisintaan huhtikuussa.

TESS-avaruusteleskoopin (Transiting Exoplanet Survey Satellite) rakentaminen aloitettiin vuonna 2013. Viime vuoden aikana se koottiin ja testattiin Orbital ATK -yrityksessä.

Nyt aloitetut viimeiset valmistelut Kennedyn avaruuskeskuksessa kestävät noin kuukauden. Teleskooppi matkaa avaruuteen SpaceX-yhtiön Falcon 9 -kantoraketin kyydissä. Alun perin maaliskuulle kaavailtu laukaisu lykkääntyy SpaceX:n viivästyksen takia ainakin huhtikuun puoliväliin.

Verrattuna edeltäjäänsä Kepler-avaruusteleskooppiin TESS havainnoi peräti 400-kertaista aluetta taivaalla. TESS tutkii ainoastaan suhteellisen kirkkaita, yli 12 magnitudin tähtiä. Niitä mahtuu sen havaintoalueelle 200 000 kappaletta.

Kepler-avaruusteleskoopin tapaan TESS tekee ylikulkuhavaintoja eli etsii toistuvia tähtien valon himmenemisiä, kun eksoplaneetta kulkee tähtensä edestä. Teleskoopin odotetaan löytävän kahden vuoden tavoiteltuna toiminta-aikanaan noin 3 000 uutta eksoplaneettaa.

Avaruusteleskooppi sijoitetaan ellipsiradalle. Se käy kauimmillaan Kuun etäisyydellä ja lähimmillään noin 1/4 Maa–Kuu-etäisyyden päässä maapallosta.