Valkoisen kääpiön vierestä löytyi planeetan jäänne

Satojen valovuosien päästä on löytynyt pieni taivaankappale kuolleen tähden syleilystä. Kyseessä on todennäköisesti tuhoutuneesta planeetasta jäljelle jäänyt rautainen ydin.

Astronomit ovat havainneet jo tuhansia eksoplaneettoja, mutta mitään maapalloa pienempää on hankala löytää vieraiden tähtien ympäriltä.

Uusi kohde, joka on nyt löydetty 410 valovuoden päässä sijaitsevan valkoisen kääpiötähden seurasta, on korkeintaan vain noin 720 kilometrin läpimittainen. Se kiertää maapallon läpimittaista kääpiötä tiukalla kahden tunnin radalla, joka mahtuisi Aurinkomme sisään.

"Se oli todella jännittävä löytö", sanoo Christopher Manser Warwickin yliopistosta.

Kohdetta ei havaittu suoraan. Sen olemassaolo paljastui ylimääräisestä kaasusta, jota kappale tuottaa tähtijäänteen ympärille.

Koska kappale pysyy ehjänä näin syvällä valkoisen kääpiön painovoimakaivossa, tutkijat uskovat sen koostuvan pääosin raudasta ja nikkelistä.

On epäselvää, millainen kohde on alun perin tarkalleen ollut. Tutkijoiden mukaan se on kuitenkin ollut selvästi isompi ennen kuin sen ulko-osat repeytyivät pois valkoisen kääpiön vaikutuksesta.

Aiheesta lisää Warwickin yliopisto (englanniksi)