Uusi havaintomenetelmä voi paljastaa ensimmäiset eksokuut

Eksokuiden eli eksoplaneettoja kiertävien kuiden löytäminen saattaa onnistua lähivuosina.

Teksasin yliopiston tutkijaryhmä arvioi, että helpoin tapa niiden olemassaolon paljastamiseen voi olla radioteleskooppien avulla. Toistaiseksi ei tunneta vielä yhtään varmistettua eksokuuta, vaikka yksi lupaava kandidaatti julkistettiin viime vuoden lopulla.

Radioaaltoihin perustuva löytö olisi mahdollista, mikäli voimakkaan magneettikentän omaavaa planeettaa kiertäisi lähellä kuu, joka olisi vuorovaikutuksessa sen kanssa. Kuun aiheuttama periodinen häiriö voitaisiin havaita planeetan magneettikentän radiosäteilystä. Vastaava vuorovaikutus löytyy Jupiterilta ja sen Io-kuulta.

Tutkimus aiheesta ilmestyi Astrophysical Journal -julkaisussa.

"Tämä on uusi tapa katsoa asioita", kertoo Zdzislaw Musielak Teksasin yliopistosta Arlingtonista. "Mietimme, voisiko sama mekanismi tapahtua aurinkokuntamme ulkopuolella. Teimme laskelmia ja näytimme, että osalla tuntemistamme tähtijärjestelmistä voisi löytyä tällä menetelmällä eksokuita."

Eksokuiden löytäminen perinteisillä eksoplaneettojen etsintämenetelmillä on hyvin vaikeaa, koska kuut ovat kooltaan ja massaltaan niin pieniä. Vain hyvin pienellä osalla eksokuista uskotaan olevan menetelmän edellyttämä vuorovaikutus magnetosfäärin kanssa.

Eksokuita pidetään mielenkiintoisina myös siksi, että elämänvyöhykkeellä sijaitsevaa suurta kaasuplaneettaa kiertävällä eksokuulla voisi olla elämälle suotuisat olosuhteet.

Aiheesta lisää University of Texas Arlington (englanniksi)