Tähtiharrastajan raportoima tähden kirkastuminen johti Neptunuksen kokoisen planeetan löytymiseen

Painovoimalinssi-ilmiö on paljastanut eksoplaneetan 1 600 valovuoden päästä. Kyseessä on meitä lähin tällä menetelmällä haaviin jäänyt planeetta.

Löytöön johtanut tapahtumasarja sai alkunsa kaksi vuotta sitten, kun japanilainen tähtiharrastaja Tadashi Kojima raportoi erään tähden yllättävästä kirkastumisesta Härän tähdistössä.

Ilmoitus kiinnitti myös tähtitieteilijöiden huomion. Kohdetta tutkittiin yhteensä 13 teleskoopilla ympäri maailman. Yksi näistä oli Jyväskylän Siriuksen Hankasalmen kaukoputki.

Okayaman observatorion 1,9-metrisellä teleskoopilla kohteen valokäyrää saatiin mitattua peräti 76 vuorokauden ajalta.

Havaintoja analysoitaessa paljastui, että kirkastumisen aiheutti noin 1 600 valovuoden päässä sijaitsevan tähden kulkeminen 2 600 valovuoden etäisyydellä olevan tähden yli.

Etummaisen tähden aiheuttama painovoimalinssi, tarkemmin ilmaistuna mikrolinssi-ilmiö, aiheutti taaempana olleen tähden valon kirkastumisen.

Tutkimalla valokäyrää paljastui, että lähempänä sijaitsevaa noin puolen Auringon massaista tähteä kiertää hieman Neptunusta massiivisempi planeetta. Löytö sopii hyvin malleihin tämän kokoluokan planeettojen syntyetäisyyksistä kyseisenlaisten tähtien ympärillä.

Vaikka mikrolinssi-ilmiöllä on ennenkin löydetty eksoplaneettoja, sijaitsevat ne lähes poikkeuksetta Linnunradan keskustan suunnalla hyvin kaukana meistä. Kyseessä onkin meitä lähin ja kirkkainta emotähteä kiertävä planeetta kuin mitä tällä menetelmällä on koskaan aiemmin tavoitettu.

Löytynyttä eksoplaneettaa pidetään tulevaisuudessa otollisena maailman isoimpien kaukoputkien havainnoille.

Aiheesta lisää NAOJ (englanniksi)