Kaukaisten planeettojen sisukset poikkeavat Maan sisäosista

Tähtitieteilijät löytävät jatkuvasti uusia kivisiä planeettoja muista aurinkokunnista. Tuoreen tutkimuksen mukaan näiden mineralogia ei välttämättä vastaa sitä, mihin olemme tottuneet.

Kivisten eksoplaneettojen emotähdissä on usein tavallista suurempi määrä happea. Koska emotähden koostumus vaikuttaa niitä kiertävien planeettojen rakenteeseen, moni kiviplaneetta luultavasti sisältää enemmän happea kuin maapallolta löytyy.

Scientific Reports -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa yritettiin selvittää, miten tämä lisääntynyt happi voi vaikuttaa planeetan mineraaleihin. Tulosten perusteella heikosti reagoiva magnesiumoksidi voi muuttua happirikkaamman planeetan sisällä magnesiumperoksidiksi. Magnesium on yksi maapallon yleisimmistä alkuaineista, joten erolla voi olla merkittäviä seurauksia planeettojen toimintaan.

"Kun kehitämme teorioita kaukaisista planeetoista, on tärkeää, ettemme oleta niiden kemian ja mineralogian olevan maankaltaisia", toteaa Sergey Lobanov Carnegien instituutista.

"Nämä tulokset tarjoavat taas uuden esimerkin siitä, miten laboratoriokokeet voivat kertoa meille paitsi omasta planeetastamme, myös mahdollisesti kaukaisista maailmoista", lisää Alexander Goncharov Carnegien instituutista.

Aiheesta enemmän Carnegie instituutti (englanniksi)