Kaukaisesta galaksista löytyi miljardeja planeettoja

Tähtitieteilijät ovat käyttäneet supermassiivista mustaa aukkoa tutkiakseen etäistä galaksia. Havainnot vihjaavat, että galaksi pitää sisällään useita miljardeja planeettoja.

Käyttämällä niin sanottua mikrolinssi-ilmiötä yhdysvaltalaiset tähtitieteilijät ovat nähneet viitteitä miljardeista tuntemattomista planeetoista. Kyseessä on vasta toinen mahdollinen havainto Linnunradan ulkopuolisista planeetoista.

"Tämä galaksi sijaitsee 3,8 miljardin valovuoden päässä. Meillä ei ole pienintäkään mahdollisuutta havaita näitä planeettoja suoraan – ei edes parhaimmalla teleskoopilla, jonka pystymme kuvittelemaan", kertoo Eduardo Guerras Oklahoman yliopistosta.

Sen sijaan tutkijat analysoivat niin sanottua Einsteinin rengasta. Se on syntynyt, kun supermassiivinen musta aukko taivuttaa takanaan sijaitsevan galaksin valoa. Analyysin perusteella tavalliset tähdet ja ruskeat kääpiötähdet eivät pysty tuottamaan kaikkia Einsteinin renkaan pieniä yksityiskohtia.

Valorenkaan yksityiskohdat pystyttiin selittämään paljon paremmin olettamalla, että kaukaisessa galaksissa on 2 000 muuta kappaletta jokaista niin sanottua pääsarjan tähteä kohden. Ylimääräisten kappaleiden arvioidaan sijoittuvan massaltaan Kuun ja Jupiterin väliin.

Käytännössä tulkinta tarkoittaa miljardeja ilman emotähteään vaeltavia planeettoja. Vaikka planeettojen olemassaolo on vielä kaukana todistetusta, tutkijoiden mukaan planeettaselitys on tällä hetkellä paras.

Miljardien yksin avaruudessa vaeltavien planeettojen olemassaolo toisessa galaksissa ei tule yllätyksenä. Teoreettisten laskelmien perusteella myös Linnunradassa on yhtä tiheässä emotähteä vailla olevia planeettoja.

Valtavien etäisyyksien takia emme ole päässeet tutkimaan muiden galaksien planeettoja. Jos nyt esitetty planeettateoria pystytään osoittamaan todeksi, kyseessä on suuri löytö.

Tätä ennen ainoa selvä todiste Linnunradan ulkopuolisesta planeetasta on vuonna 1999 tehty havainto. Nimen PA-99-N2 saanut mikrolinssi-ilmiö paljasti tuolloin kuuden Jupiterin massaisen planeetan Andromedan galaksista.

Mikrolinssi-ilmiön ainutkertaisuuden takia havaintoa ei ole mahdollista toistaa. Siksi planeetan olemassaoloa ei ole pystytty varmistamaan.

Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 2 tai 3/2018