Jokainen halukas valtio saa nimetä oman eksoplaneetan – Suomi puuttuu vielä listasta

Kansainvälinen tähtitieteellinen unioni IAU järjestää kampanjan, jossa jokaiselle valtiolle annetaan nimettäväksi eksoplaneetta ja sen emotähti. Kyseessä on harvinainen kampanja, sillä eksoja on nimetty aiemmin vain kerran vuonna 2015.

"Tämä jännittävä tapahtuma kutsuu kaikki maailmanlaajuisesti ajattelemaan kollektiivista paikkaamme maailmankaikkeudessa", sanoo Debra Elmegreen IAU:sta.

Nimettävien tähtien luettelosta löytyy tähän mennessä noin sadan tähden tiedot ja maat, joille niiden nimeäminen on annettu. Toistaiseksi Suomi puuttuu 69 nimitysvaltion listasta kokonaan. Naapurimaistamme ovat mukana jo muut Norjaa lukuun ottamatta.

"Ilman muuta Suomi osallistuu tähän, asia on Suomella käsittelyn alla tähtitieteen kansalliskomiteassa", kommentoi komiteaan kuuluva Heikki Salo Oulun yliopistosta Tähdet ja avaruus -lehdelle.

Kampanja on käynnissä marraskuun loppuun asti ja lopulliset nimivalinnat on tarkoitus julkistaa joulukuussa. Kesän aikana selvinnee, miten nimen valinta Suomessa järjestetään ja miten avaruudesta kiinnostuneet kansalaiset pääsevät siihen osallistumaan.

IAU on ainoa järjestö maailmassa, jolla on oikeus antaa virallisia nimiä avaruuden kohteille.

Aurinkokunnan uusien kohteiden löytäjät saavat tehdä nimiehdotukset, jotka yleensä hyväksytään IAU:ssa. Aurinkokunnan ulkopuolisia kohteita ei yksittäisten henkilöiden anneta nimetä.

Aiemmassa eksoplaneettojen nimeämiskampanjassa vuonna 2015 nimen saivat 31 eksoplaneettaa ja 19 planeettakuntaa yleisöehdotusten perusteella.

Aiheesta lisää ESO (englanniksi)