Galaksissamme on luultua enemmän elinkelpoisia planeettoja

Osa eksoplaneetoista on selvästi luultua viileämpiä maailmoja. Siksi myös elämänvyöhykkeen planeettoja näyttää olevan Linnunradassamme enemmän kuin mitä tähän asti on uskottu.

Uusi yhdysvaltalaisen Arecibon observatorion tutkijoiden tulos koskee planeettoja, jotka ovat elliptisellä kiertoradalla emotähtensä ympärillä.

Koska tällainen planeetta ei ole ympyräradalla, se liikkuu ajoittain lähemmäs ja ajoittain kauemmas tähdestään kokien voimakkaita lämpötilan vaihteluita.

Nyt esitetyn mallin mukaan lähemmäksi tähteä siirtyminen kuumentaa planeettoja vähemmän, kuin mitä on ajateltu. Tämän takia useat liian kuumaksi luokitellut planeetat saattavat itse asiassa olla juuri sopivan lämpöisiä ylläpitääkseen meriä ja siten ehkä myös elämää pinnallaan.

Uusi malli näyttää antavan aiempaa tarkempia tuloksia myös omassa aurinkokunnassamme.

"Joidenkin aiempien mallien mukaan Marsilla, eksentrisellä radalla olevan planeetalla, pitäisi olla tasapainolämpötila -43 celsiusastetta", toteaa Edgard Rivera-Valentín Arecibo-observatoriosta. "Nyt saamme tulokseksi -63 celsiusastetta, joka vastaa havaintojamme."

Aiheesta lisää PHL (englanniksi)