ESAn uuden Mars-luotaimen tutkimuslaitteet toimivat moitteettomasti

Marsia hiljattain kiertämään asettunut TGO-luotain (Trace Gas Orbiter) on testannut instrumenttejaan. Kaikki näyttää nyt hyvältä, raportoi Euroopan avaruusjärjestö ESA.

TGO-alus on erittäin elliptisellä radalla, jonka lähimmät ja etäisimmät pisteet ovat 230 ja 98 000 kilometrin päässä Marsista. Ratakierroksen pituus on neljä Maan päivää. Viimeisimpien kahden kierroksen aikana alus kokeili neljän tiedelaitteensa toimintaa.

"Olemme hyvin iloisia ja ylpeitä nähtyämme, että kaikki instrumentit toimivat niin hyvin", sanoo Håkan Svedhem ESAsta.

Yksi testatuista instumenteista ottaa kuvia Marsista. Se on erityisesti suunniteltu stereokuvia silmällä pitäen.

Kaksi tutkimuslaitetta etsii harvinaisia kaasuja, joiden osuus Marsin ilmakehästä on alle prosentti. Niihin kuuluu metaani, jota maapallolla muodostuu biologisissa prosesseissa.

Neljäs kokeiltu instrumentti mittaa planeetan pinnalta saapuvia neutroneja, joita syntyy kosmisten säteiden vaikutuksesta. Neutronien avulla saadaan tietoja Marsin pintakerroksen koostumuksesta, varsinkin välittömästi pinnan alla olevasta vedestä ja jäästä.

Punaisen planeetan ilmakehä jarruttaa TGO:ta joka lähiohituksella. Vuoden päästä sen pitäisi olla asettunut pyöreälle radalle 400 kilometrin korkeudelle planeetan pinnasta. Vasta tällöin alkaa luotaimen varsinainen tiedeohjelma.