Timantit Sudanin meteoriiteissa kertovat varhain kadonneesta planeetasta

Aurinkokunnan kaoottisessa nuoruudessa keskustähteämme kiersi lukuisia sittemmin hävinneitä alkuplaneettoja. Science-lehden mukaan tutkijat uskovat löytäneensä meteoriitteja, jotka ovat peräisin kadonneesta Merkuriuksen kokoisesta protoplaneetasta.

Tutkimuksessa perehdyttiin Almahata Sitta -meteoriitteihin. Ne ovat peräisin vuonna 2008 Sudanin yllä ilmakehässä hajonneesta ja kuuluisasta 2008 TC3-asteroidista. Sen palaset satoivat Nubian aavikolle.

Almahata Sittat sisältävät pirstaleita timanteista, jotka eurooppalaisen tutkijaryhmän mukaan olivat alun perin olleet 0,1 millimetrin kokoisia. Mitä meteoriitteihin tulee, kyseessä ovat hämmästyttävän suuret timantit.

Asteroiditörmäyksen paineshokki kykenee synnyttämään timantteja meteoriitteihin, mutta ne ovat tyypillisesti kooltaan 100 kertaa pienempiä. Toisaalta jos timantit olisivat saaneet alkunsa tiivistymällä varhaisen aurinkokunnan pöly- ja kaasukiekosta, ne olisivat vieläkin pikkuruisempia.

Suljettuaan pois edellä mainitut optiot tutkijoille jäi enää kolmas vaihtoehto. Timantit ovat muodostuneet kovassa paineessa kookkaan alkuplaneetan uumenissa ennen kuin se hajosi jossain muinaisessa törmäyksessä.

Kuinka suuri tämä kappale oli? Hiljattain oli ehdotettu ainakin 1 000 kilometrin läpimittaista planeetta-alkiota, mutta nyt tutkijat pystyivät meteoriittien timanteissa olevien epäpuhtauksien perusteella laskemaan, että kyseessä on täytynyt olla vähintään Merkuriuksen (4 880 kilometriä) kokoinen kappale.

Tällöin vaadittava 200 000 ilmakehän paine olisi saavutettu aivan protoplaneetan ytimessä. Mikäli timantit olisivat muodostuneet vaipan ja ytimen rajalla, silloin puhuttaisiin jo Marsin kokoluokkaa olevasta kappaleesta.

Aiheesta lisää Science (englanniksi)