Ryugu-asteroidi vaikuttaa olevan löyhä kasa soraa

Hayabusa2-luotaimen havainnot kurovat umpeen aukkoa tiedoissamme aurinkokunnan muodostumisesta. Lähes kilometrin kokoinen Ryugu-asteroidi koostuu lähes kokonaan irtoaineksesta.

"Haurasrakenteiset, suureksi osaksi huokoiset asteroidit, kuten Ryugu, ovat todennäköinen linkki kehityksessä kosmisesta pölystä suuriksi taivaankappaleiksi", sanoo Matthias Grott DLR:stä Berliinistä.

"Tämä tulos sulkee aukon tiedoissamme planeettojen muodostumisesta, koska tällaista ainetta on tuskin koskaan pystytty havaitsemaan maapallon pinnalta löytyneistä meteoriiteista."

Päätelmät perustuvat Hayabusa2-luotaimen infrapunakameran havaintoihin. Niissä pinnan lämpötila nousi nopeasti –43 celsiusasteesta +27 asteeseen, kun alue tuli auringonvaloon. Ainoastaan jotkin pinnan isoista kivistä lämpenivät hitaammin ja muistuttivat enemmän meteoriittien ainesta.

Havainto kertoo, että tutkittujen osien asteroidista täytyy olla hyvin matalia tiheydeltään ja sisältää paljon huokoista ainetta.

Ryugun syntyprosessia selitetään kuvasarjassa, jossa Ryugun emokappale tiivistyy pölystä. Se oli tiheydeltään jo melko pieni ja hajosi myöhemmin törmäyksissä. Näistä paloista painovoima kokosi Ryugun, joka on nyt löyhä kasa kiviä, soraa ja pölyä.

Hayabusa2 matkaa parhaillaan kohti maapalloa mukanaan kaksi näytettä Ryugun pinnalta. Luotaimen palautuskapselin on määrä laskeutua Australiaan tämän vuoden lopussa.

Aiheesta lisää DLR (englanniksi)