'Oumuamuaa kuunnellaan - SETI-tutkijat kiinnostuivat oudosta tähtienvälisestä kappaleesta

Useat kansainväliset toimijat haluavat etsiä mahdollisia vieraasta älystä kertovia signaaleja aurinkokunnassa vierailevalta erikoisen pitkulaiselta kappaleelta.

Asteroiditutkimuksen B612-säätiö on ehtinyt jo kuunnella 'Oumuamua-nimellä tunnettua asteroidia löytämättä signaaleja.

Breakthrough Listen -projekti on ilmoittanut yrittävänsä seuraavaksi omalla valtavalla kapasiteetillaan.

"'Oumuamuan käynti aurinkokunnassamme antaa Breakthrough Listen -projektille mahdollisuuden tutkia huippuherkkyydellä mahdollisia keinotekoisia lähettimiä sekä osoittaa pystyvämme seuraamaan lähellä ja nopeasti liikkuvia kappaleita", kertoo Andrew Siemion Berkeleyn SETI-tutkimuskeskuksesta.

"Riippumatta siitä, osoittautuuko kappale keinotekoiseksi tai luonnollista alkuperää olevaksi, se on mahtava kohde kuunteluprojektille."

'Oumuamua löydettiin lokakuussa. Sitä epäiltiin aluksi komeetaksi, mutta sittemmin se on luokiteltu kautta aikojen ensimmäiseksi tähtienväliseksi asteroidiksi.

Marraskuussa paljastui, että 'Oumuamua on todennäköisesti hyvin pitkulainen, muotosuhteeltaan luokkaa 1:10:en ja mahdollisesti metallipintainen.

Tähtienvälisestä avaruudesta saapunutta kohdetta pidetään äärimmäisen kiehtovana sen erikoisen radan, muodon ja pintamateriaalin vuoksi.

Tutkijat eivät pidä signaalien löytämistä kovin todennäköisenä, mutta omassa aurinkokunnassamme vierailevan kappaleen tutkiminen on vähintäänkin jännittävä lisä SETI-signaalien etsinnälle toisilta tähdiltä. (Lisää aiheesta seuraavassa Tähdet ja avaruus -lehdessä no 1/2018)

Kuunteluhankkeista kertoi Suomessa ensimmäisenä Tekniikan Maailma.