Nasa lähettää luotaimen tutkimaan Jupiterin troijalaisia

Yhdysvaltain avaruusjärjestö Nasa on päättänyt aloittaa kaksi uutta luotainohjelmaa. Lucy ja Psyche valittiin viidestä finaaliin asti päässeestä ehdotuksesta. Ohjelmiin liittyvät luotaimet on tarkoitus laukaista vuosina 2021 ja 2023.

Kahden luotaimen toivotaan kertovan aurinkokuntamme varhaisimmista vaiheista, jolloin Aurinko oli alle 10 miljoonan vuoden ikäinen.

“Lucy vierailee Jupiterin arvoituksellisten troijalaisten asteroidien alueella, kun taas Psyche tutkii ainutlaatuista metallista asteroidia, jonka luona ei ole koskaan ennen vierailtu", kertoo Thomas Zurbuchen Nasasta.

Lucyn tavoitteena on tutkia kuutta Jupiterin troijalaista. Nämä kohteet ovat Jupiterin painovoiman vangitsemia kappaleita, jotka sijaitsevat niin sanotuissa Lagrangen pisteissä.

"Koska troijalaiset ovat ulkoplaneetat muodostaneen aineen jäänteitä, niissä on elintärkeitä vihjeitä aurinkokuntamme historian selvittämiseen. Lucy, kuten ihmisfossiili, jonka mukaan se on nimetty, tulee mullistamaan ymmärryksen alkuperästämme", toteaa Harold F. Levison Southwest -tutkimusinstituutista.

Psychen kohteena on puolestaan 210-kilometrinen asteroidivyöhykkeen kappale. Se koostuu pääasiassa raudasta ja nikkelistä muistuttaen siksi maapallon ydintä. Tutkijat ovat veikanneet, että kappale on saattanut aikoinaan olla jopa Marsin kokoinen. Sen kivinen kuorikerros olisi kadonnut törmäysten myötä.