Luotaimen keräämistä näytteistä löytyi tähtienvälistä pölyä

Tutkijat ovat saaneet käsiinsä harvinaisia näytteitä, jotka ovat todennäköisesti peräisin tähtienvälisestä avaruudesta. Kyseessä ovat Nasan Stardust-luotaimen vuonna 2006 maanpinnalle tuomasta pölystä tunnistetut hiukkaset. Suuren näytemäärän joukosta tunnistettiin seitsemän aurinkokunnan ulkopuolelta tullutta pölyhiukkasta.

Näytteet ovat erittäin tärkeitä tieteelle, sillä etähavainnoilla ei pystytä tutkimaan yhtä hyvin tähtienvälisen aineen tarkkaa koostumusta.

"Kaksi suurimmista höttöisistä hiukkasista sisältää kiteitä, oliviini-mineraalia", kertoo Andrew Westphal Kalifornian yliopistosta Berkeleystä. "Tämä saattaa viitata siihen, että toisten tähtien pölykiekoista lähtöisin olevat hiukkaset ovat muuttuneet tähtienvälisessä avaruudessa."

Kooltaan nämä suurimmatkin hiukkaset ovat vain muutamia mikrometrejä eli millimetrin tuhannesosia. Niiden arvioidaan tiivistyneen sammuneiden tähtien jälkeensä jättämistä atomeista ja molekyyleistä, jotka ovat vaeltaneet kauan avaruudessa ennen päätymistään aurinkokuntaamme.

Tutkimus aiheesta ilmestyy tämän päivän Science-lehdessä sekä ensi viikon Meteoritics & Planetary Science -julkaisussa.