Kuvat nuorista planeettakunnista auttavat arvioimaan tähtienvälisten kappaleiden yleisyyttä

Yalen yliopiston tutkijoiden mukaan tähtien välillä matkaavien kappaleiden löydöissä on odotettavissa roimaa kasvua.

Uuden arvion mukaan aurinkokunnassa käy vuosittain pari suurempaa aurinkokunnan ulkopuolelta tulevaa kappaletta ja satoja pienempiä.

Suurimman osan tähtienvälisistä kappaleista uskotaan sinkoutuneen matkaan eksoplaneettakuntien muodostumisvaiheessa nuorten planeettojen painovoiman vaikutuksesta. Auringon naapurustosta tällaisten planeettakuntien ainekiekkoja pystytään kuvaamaan esimerkiksi ALMA-teleskoopilla.

"Mikäli näemme ainekiekossa selkeän tyhjän alueen, kuten monissa kiekoissa DSHARP-kartoituksessa nähdään, voimme arvioida, minkälainen planeetta missäkin on. Sen perusteella pystymme simuloimaan, miten paljon materiaalia pitäisi sinkoutua pois ajan myötä", selittää Malena Rice Yalen yliopistosta.

"Idea selittää mukavasti tähtienvälisessä avaruudessa lipuvien kappaleiden tiheyden ja näyttää, että meidän pitäisi pystyä löytämään jopa satoja sellaisia ensi vuonna alkavissa kartoituksissa", sanoo tutkimukseen osallistunut Gregory Laughlin.

Tähän mennessä kiistattomasti aurinkokunnan ulkopuolelta tulleita kappaleita on löydetty vasta kaksi. Erikoisen muotoinen 'Oumuamua havaittiin syksyllä 2017 ja komeetta 2I/Borisov tämän vuoden elokuussa.

Aiheesta lisää Yalen yliopisto (englanniksi)