Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Kääpiöplaneettakandidaatti "Lumikki" paljastui punertavaksi

24.08.2011Mikko Suominen
Taiteilijan näkemys 2007 OR10 -kääpiöplaneettakandidaatista. Kuva Nasa

Lumikki-lempinimen saanut suuri, Neptunuksen takainen asteroidi 2007 OR10 on paljastunut väriltään punertavaksi. Havainto tehtiin Magellan-teleskoopilla.

Caltechin tutkijat arvioivat erikoisen värin olevan peräisin metaanista. Erityisen mielenkiintoiseksi löydön tekee se, että metaanin ei arvioida voivan säilyä tällä kappaleella.

"Havainnot viittaavat kyseessä olevan aikoinaan vesitulivuoria ja kaasukehän omannut pieni maailma, joka on nykyään jäätynyt, kuollut ja menettämässä vähitellen kaasukehäänsä", arvioi Mike Brown Caltechista. Kappaleen halkaisijaksi on arvioitu jopa noin 900-1400 kilometriä.

"Lumikki" eli viralliselta nimeltään 2007 OR10 kiertää Aurinkoa ellipsiradalla 34-101-kertaisella etäisyydellä Maahan verrattuna. Sen radan arvioidaan olevan resonanssissa Neptunuksen kanssa.

Löytymisensä aikaan kappale vaikutti tavalliselta kaukaiselta suurehkolta asteroidilta satojen muiden joukossa. Myöhemmin se kuitenkin paljastui paljon luultua kirkkaammaksi, mikä todisti sen olevan luultua suurempi.

Tänään on kulunut tasan viisi vuotta siitä, kun Kansainvälinen tähtitieteen unioni (IAU) määritteli kääpiöplaneettojen luokan. Vasta viisi kappaletta on saanut hyväksynnän joukkoon, mutta 2007 OR10 on vahvimpien kandidaattien joukossa.

Aiheesta lisää Caltech (englanniksi)